Medvirkende i Mænd Der Hader Kvinder

Medvirkende i Mænd Der Hader Kvinder

Af Fodboldibrasilien.dk i Alt om Brasilien den

Forestil dig en mørk, frostklar svensk vinter, hvor gamle familiehemmeligheder rasler højere end vinden i de sneklædte træer. Det er her, “Mænd der hader kvinder” - første filmatisering af Stieg Larssons Millennium-trilogi - trækker dig ind i en verden af drama, thriller, kriminalgåde og isnende mysterium. Siden biografpremieren den 27. februar 2009 har filmen, med originaltitlen “Män som hatar kvinnor”, fastholdt publikum i et jerngreb af intensitet, som få nordiske produktioner formår.

På overfladen handler det om industrimagnaten Henrik Vanger, der hyrer den kompromisløse journalist Mikael Blomkvist til at løse et 40 år gammelt forsvindingsmysterie. Men det er først, når den gådefulde hacker Lisbeth Salander træder ind på scenen, at efterforskningen for alvor antager skyggesider, ingen anede eksisterede. Sammen baner det umage makkerpar vej gennem et blodigt spor fyldt med korruption, vold og overraskende afsløringer, der efterlader både karakterer og seere lige dele chokerede og fascinerede.

I denne artikel zoomer vi ind på alle dem, der gør fortællingen levende: fra Noomi Rapace og Michael Nyqvist i de legendariske hovedroller til det brogede persongalleri af Vanger-slægtninge, politifolk, hackere og skjulte skurke. Vi løfter også sløret for, hvordan den dansk-svenske instruktør Niels Arden Oplev og et sjældent nordisk-tysk samarbejde bag kameraet fik filmen til at funkle internationalt - og selvfølgelig deler vi nørdede fakta og finurlige detaljer, som du måske ikke kendte i forvejen.

Er du klar til at dykke ned bag kulisserne, møde samtlige medvirkende og genopleve spændingen minut for minut? Så læn dig tilbage og lad os guide dig igennem “Mænd der hader kvinder” - et nordisk noir-mesterværk, der beviser, at det virkelige mareridt ofte lurer under den smukkeste sne.

Mænd der hader kvinder – overblik og handling

Mænd der hader kvinder (originaltitel: “Män som hatar kvinnor”) ramte biograferne den 27. februar 2009 og blev straks en international sensation. Filmen - første del af Stieg Larssons Millennium-trilogi - mixer drama, thriller, kriminalgåde og mysterium til en dyster cocktail, hvor personlige dæmoner og familiehemmeligheder driver handlingen frem.

Udgangspunktet er enkelt, men eksplosivt:

  1. Den fallerede, men kompromisløse journalist Mikael Blomkvist dømmes for injurier.
    Hans ry er ruineret, og karrieren hænger i en tynd tråd.
  2. Industrimagnaten Henrik Vanger hyrer Blomkvist til at efterforske sin elskede niece Harriet Vangers mystiske forsvinden på familiens ø i 1966 - en gåde, der har pint ham i mere end 40 år.
  3. Blomkvist krydser spor med Lisbeth Salander, en genial, men socialt sky hacker med en traumatisk fortid og et nærmest fotografisk hukommelse. Sammen dykker de ned i Vanger-familiens støvede arkiver og afdækkede forbrydelser.

Tonen er uafrystelig mørk. Instruktør Niels Arden Oplev lader de vinterkolde svenske landskaber spejle historiens kolde realisme, mens kameraet roligt blotter lag på lag af vold, misogyni og korruption. Spændingen holdes stramt ved lige af en konstant fornemmelse af, at ingen - heller ikke vores to hovedpersoner - går fri af fortidens synder.

Udgivelsesår2009
Spilletid146 minutter
OriginalsprogSvensk (med indslag af engelsk)
GenrerDrama / Thriller / Kriminal / Mysterium

Efterforskningen, der starter som en privat tjeneste for en aldrende industrifyrste, udvikler sig til en brutal blotlæggelse af seriemord, nazisympatier og systematisk kvindehad. Hvert nyt spor fører Salander og Blomkvist dybere ind i et net af familieintriger, hvor sandheden ikke blot kan koste dem deres omdømme - men også livet.

Resultatet er en intens filmoplevelse, der placerer publikum midt i Skandinaviens isnende skygger, hvor mordmysterier ikke kun handler om at finde en gerningsmand, men også om at overleve de hemmeligheder, man graver frem.

Hovedrollerne: Lisbeth Salander og Mikael Blomkvist

Filmens nerve ligger i mødet mellem Lisbeth Salander og Mikael Blomkvist - to vidt forskellige personligheder, som Noomi Rapace og Michael Nyqvist gør levende med hver deres kompromisløse skuespil.

Egenskaber og kontraster

Lisbeth Salander (Noomi Rapace) Mikael Blomkvist (Michael Nyqvist)
Profession Hacker, researcher for Milton Security Graverjournalist & medstifter af Millennium
Personlighed Intelligent, sky, mistroisk - men med en brændende retfærdighedssans Karismatisk, metodisk, empatisk - men også kompromisløs i sin jagt på sandheden
Styrker Ekstraordinær IT-ekspertise, fotografisk hukommelse, frygtløshed Netværk, klassisk kildearbejde, evne til at skabe tillid
Sårbarheder Traumer, isolationsbehov, juridisk umyndiggjort Privat skandale (Wennerström-sagen), tvivl om egen dømmekraft

Hvorfor præstationerne bærer filmen

  1. Noomi Rapace’ transformation
    Fysik: Punket frisure, piercings og tatoveringer skabt til rollen. Rapace tog motorcykelkørekort, lærte kick-boksning og tabte sig markant for at vise Lisbeths spinkle, men stærke ydre.
    Spil: Minimalistisk dialog, hvor blik og mikrobevægelser fortæller mere end ord. Hendes kolde distance veksler til glimt af sårbarhed, især i scenerne med advokaten Nils Bjurman og under efterforskningen på Hedeby Island.
  2. Michael Nyqvist’ jordnære karisma
    Nyqvist giver Blomkvist et varmt moralsk kompas, der balancerer filmens mørke temaer. Hans måde at lytte, notere og langsomt samle brikkerne gør det troværdigt, at en journalist kan trænge ind i Vanger-familiens fortiede historie.
  3. Kemien mellem de to
    • Først modstrid: Lisbeth betragter Blomkvist som endnu en autoritet, der kan svigte hende.
    • Gradvis respekt: Da Blomkvist anerkender hendes kunnen og giver hende plads ved efterforskningstavlen, brydes muren.
    • Symbiose: Hans sociale evner åbner døre, hendes hacking knækker gåder. Sammen fremstår de som en “analog + digital” detektivduo - et friskt take i genren.
  4. Emotionel payoff
    I den kælderkolde konfrontation med Martin Vanger tvinges de til at stole fuldt på hinanden: Blomkvist hænger bogstaveligt talt i en snor, Lisbeth skifter fra observatør til redningsmand. Den scene cementerer deres bånd og løfter filmens intensitet.

En motor for hele millennium-universet

Rapace og Nyqvist blev så identificeret med deres roller, at publikum straks accepterede dem som seriens ansigter - et af hovedargumenterne for, at de efterfølgende film i trilogien blev sat i produktion hurtigere end planlagt. Deres portrætter af den kompromitterede journalist og den traumatiserede hacker sikrer, at Mænd der hader kvinder aldrig “bare” er en krimi, men et karakterdrevet drama, hvor spændingen udspringer af to mennesker, der langsomt lærer at stole på hinanden - og sammen afsløre sandheder, der ellers ville være blevet i mørket.

Vanger-familien og andre nøglefigurer

Det er ikke alene Mikael Blomkvist og Lisbeth Salander, der driver “Mænd der hader kvinder” frem. Rundt om dem folder et galleri af biroller sig ud - især inden for den formuende, men dysfunktionelle Vanger-familie - og alle er uundværlige brikker i det 40 år gamle mysterium om Harriet Vangers forsvinden.

Vanger-familien - Familiens træ med rådne grene

  1. Sven-Bertil Taube - Henrik Vanger
    Den aldrende industrimagnat, der hyrer Blomkvist. Hans skyldfølelse og stædige håb om at finde sin niece udgør hele historiens motor. Henrik leverer dokumentkasser, gamle fotografier og familierygter, som bliver Lisbeths og Mikaels primære spor.
  2. Peter Haber - Martin Vanger
    Henriks charmerende grandnevø styrer koncernen i dag. Martin bliver en hjælpsom vært, da Blomkvist flytter ind på øen Hedeby, men bag den polerede facade lurer mørke hemmeligheder, der smelter sammen med filmens overordnede tema om vold mod kvinder.
  3. Ewa Fröling - Harriet Vanger
    Selv om Harriet kun optræder i flashbacks (og i skikkelse af Julia Sporre som den unge udgave), er hun historiens centrale gåde. Hendes dagbogsnoter, bibelcitater og et enkelt sløret fotografi driver efterforskningen fremad.
  4. Marika Lagercrantz - Cecilia Vanger
    Den distancerede kusine, som både tiltrækkes af og mistænker Blomkvist. Hun besidder nøgleviden om familiens nazistiske fortid, men er tøvende med at dele den på grund af gammel bitterhed.
  5. Gösta Bredefeldt - Harald Vanger
    Familiens ældste, en indædt antisemist der opholder sig i sit forfaldne hus. Hans ekstreme holdninger er en del af familiens mørke arv og leder Blomkvist på sporet af de religiøst motiverede mord.
  6. Gunnel Lindblom - Isabella Vanger
    Harriets mor, der nægter at tale om datterens forsvinden. Hendes tavshed og kulde understreger, hvor giftigt familielivet på øen har været.
  7. Willie Andréason - Birger Vanger
    Endnu en kusine med forbindelse til Harriets sidste dag. Selv små scener med Birger viser, hvor vidt familiens medlemmer vil gå for at beskytte egne hemmeligheder.
  8. Richard Franc - Gottfried Vanger
    Harriets afdøde far, der dukker op i flashbacks som familiens oprindelige tyran. Hans skygge hviler tungt over både Harriet og Martin og er afgørende for at forstå voldscyklussen.

Andre nøglefigurer - Hjælpere og modspillere

FigurSkuespillerFunktion i plottet
Dirch Frode Ingvar Hirdwall Henriks loyale advokat. Han bliver Blomkvists kontaktperson og leverer juridisk adgang til Vanger-arkiverne.
Nils Bjurman Peter Andersson Lisbeths nye værge og filmens mest ubehagelige antagonist. Hans overgreb mod Lisbeth giver hende en personlig hævndagsorden, som flettes ind i den større sag.
Dragan Armanskij Michalis Koutsogiannakis Chef for Milton Security og Lisbeths mentor. Armanskij balancerer mellem bekymret faderfigur og kynisk forretningsmand, der låner Lisbeth ud til Blomkvist.
Erika Berger Lena Endre Chefredaktøren på Millennium og Blomkvists nære partner. Hendes journalistiske netværk skaffer adgang til politirapporter og medier, selv når Blomkvist er i unåde.

Disse biroller - fra Henriks melankolske beslutsomhed til Bjurmans rå magtmisbrug - sikrer, at filmen aldrig kun handler om et enkelt forsvindingsmysterie. De væver tematikker om familie, magt og vold sammen, så Blomkvists og Salanders jagt på sandheden bliver et uafrysteligt indblik i, hvad der sker, når mørket får lov at gro bag velpudsede facader.

Bag om produktionen: instruktør, sprog og samarbejdspartnere

Bag kameraet er Mænd der hader kvinder et skoleeksempel på, hvordan et nordisk-tysk samarbejde kan løfte en bestseller til biograflærredet.

Instruktøren - Niels arden oplev

Den danske instruktør Niels Arden Oplev stod for den overordnede kreative kurs. Oplev kom fra succeser som Drømmen (2006) og To verdener (2008) og havde ry for stærke person- og miljøskildringer - præcis det univers Stieg Larssons roman krævede. Han insisterede på at bevare den mørke, svenske tone i billedsiden og give historien et råt, næsten dokumentarisk look inspireret af skandinaviske krimiserier.

Producenten - Søren stærmose

Søren Stærmose - medstifter af det svenske selskab Yellow Bird - har længe været specialiseret i nordiske krimier (bl.a. Wallander). Hans opgave var at samle puslespillet af finansiering, distribution og tv-rettigheder på tværs af landegrænser. Takket være Stærmoses netværk kom der både offentlig støtte og tv-penge i spil tidligt i processen, hvilket gav produktionen et sundt budget og friheden til at skyde on-location i Sverige.

Et nordisk-tysk netværk

SelskabLandNøglebidrag
Yellow BirdSverigeHovedproduktion & rettighedsholder
Nordisk Film DenmarkDanmarkLinjeproduktion og post-production
Det Danske FilminstitutDanmarkOffentlig filmstøtte
Film i VästSverigeStudiefaciliteter i Trollhättan
Film Capital StockholmSverigeFinansiering & lokationer
SVT & ZDFSverige / TysklandForhåndssalg af tv-rettigheder
Svenska FilminstitutetSverigeProduktions- og distributionsstøtte
Nordisk Film & TV FondNordiskTværnordisk finansiering
Spiltan UnderhållningSverigePrivat kapital

Samarbejdet gjorde filmen til et fælles projekt mellem Danmark, Sverige, Norge og Tyskland - en model, der senere er blevet standard for store nordiske thrillere.

Sprogvalget - Svensk med strejf af engelsk

  1. Originalsprog: Svenska. Autenticiteten var altafgørende; både Oplev og Stærmose mente, at Larssons univers ville miste sin kant, hvis dialogen blev internationaliseret.
  2. Engelske passager: International forretningsjargon og e-mails forekommer på engelsk for at spejle den globale finansverden, som Blomkvist og Salander roder sig ind i.
  3. Distribution: Til trods for at filmen er på svensk, blev den markedsført verden over under titlen The Girl with the Dragon Tattoo, nogle steder med engelskdubbede versioner for biografkæder uden underteksttradition.

Hvorfor virker modellen?

De nordiske lande deler kultur, men har hvert deres finansieringssystem. Ved at koble fonde, tv-stationer og offentlige institutter kan en produktion som Mænd der hader kvinder lande et budget, der matcher ambitionerne, uden at gå på kompromis med sproget eller den sociale realisme, der kendetegner skandinavisk noir.

Resultatet blev en film, der fastholder Larssons politiske bid - og samtidig føles universel nok til at fængsle publikum fra Stockholm til São Paulo.

Fakta og kuriositeter om Mænd der hader kvinder

OriginaltitelMän som hatar kvinnor
Dansk titelMænd der hader kvinder
Udgivelsesdato27. februar 2009
Spilletid146 minutter
GenreDrama • Thriller • Krimi • Mysterium
OprindelseslandeDanmark (DK) • Tyskland (DE) • Norge (NO) • Sverige (SE)
OriginalsprogSvensk
Øvrige sprog i filmenEngelsk (især i forretnings- og mediescener)
InstruktørNiels Arden Oplev
ProducerSøren Stærmose

Små finurligheder og kuriøse detaljer

  1. Unge udgaver af hovedpersonerne:
    Tehilla Blad portrætterer den 12-årige Lisbeth Salander, hvilket giver publikum et første glimt af hackerens traumatiske barndom. Julia Sporre dukker op som den unge Harriet Vanger i flashbacks, der holder mysteriet levende.
  2. Ukrediterede, men ikke ubetydelige cameos:
    • Daniel Abreu - anonym forretningsmand, der krydser Blomkvists vej.
    • Sofia Brattwall - Marie, et kortvarigt vidne i Vanger-slægten.
    • Christian Fiedler - arkivar Otto Falk, som åbner for gamle politik-arkiver.
    • Jannike Grut - fængselsbetjent Anette, der vogter Lisbeths mor.
    • Alexandra Hummingson - både journalist og kort set mordoffer.
    • Shaun R. L. King - bandemedlem under Stockholms mørke motorvejsbroer.
    • Henrik Kvarnlöt - politiefterforsker i skovopklaringen.
    • Jan Mybrand - Wennerström-gruppens økonomidirektør.
    • Mika-Christer Mäenpää - sikkerhedsvagt foran Millennium-redaktionen.
  3. International ko-produktion:
    Filmen er finansieret og produceret af et skandinavisk-tysk hold bestående af bl.a. Det Danske Filminstitut, Nordisk Film, Yellow Bird, ZDF, SVT, Svenska Filminstitutet og Film i Väst. Det sikrede både et solidt budget og en bred biografdistribution i hele Nordeuropa.
  4. Sprogblanding som realismegreb:
    Selvom svensk dominerer lydsporet, høres engelsk i interviews, e-mails og finansscener - et bevidst valg for at understrege Mikael Blomkvists globale journalistnetværk.
  5. 147 scener på 99 locations:
    Optagelserne fordelte sig over tre lande. Størstedelen blev filmet i Stockholm, mens interiørscener som Lisbeths lejlighed blev bygget i et københavnsk studie. Dertil kom vinterbilleder fra Norrköping og sø-optagelser ved Västergötland.

Sidste nyt