Hvem står bag 70 33 33 33?

Hvem står bag 70 33 33 33?

Af Fodboldibrasilien.dk i Alt om Brasilien den

Ringen går i lommen midt i Champions League-aftenen, og på displayet står der 70 33 33 33. Pulsen stiger - er det banken, der vil advare om mistænkelige transaktioner, eller er det en snu svindler på spil? Vi kender alle følelsen af usikkerhed, når et ukendt - eller halvvejs bekendt - nummer blinker på skærmen. Netop derfor zoomer vi i dag ind på hvem der egentlig står bag opkaldene fra 70 33 33 33, hvorfor de ringer, og hvordan du bedst sikrer dig mod ubehagelige overraskelser.

I denne artikel kortlægger vi alt fra Nordeas officielle kundeservice-praksis til de voksende rapporter om spoofing, hvor IT-kriminelle udgiver sig for at være banken. Du får konkrete eksempler, erfaringer fra andre danskere - og ikke mindst vores fem skudsikre sikkerhedsråd, der gør dig i stand til at tackle næste opkald som en brasiliansk forsvarsgeneral: roligt, sikkert og med overblik.

Sæt dig til rette, tag måske en kop brasiliansk kaffe, og lad os sammen finde ud af, hvad der gemmer sig bag cifrene 70 33 33 33.

Hvem står bag nummeret?

70 33 33 33 er officielt registreret som Nordeas hovednummer til kundeservice. Når du ringer til banken, bliver du typisk stillet videre via netop dette nummer, og det er også herfra de fleste tilbagekald, adviseringer og sikkerhedsopkald udsendes.

Alligevel dukker spørgsmålet ofte op i fora og på sociale medier: “Kan jeg nu være helt sikker på, at det er Nordea, der ringer?” Her er det korte svar: som udgangspunkt ja - men teknologien gør det desværre muligt for svindlere at spoofe nummeret, så det i din display­visning ser ud, som om opkaldet kommer fra banken.

Scenarie Hvordan spotter du det? Hvad bør du gøre?
Ægte opkald fra Nordea
  • Opkaldet er en forventet call back efter lang kø.
  • Medarbejderen præsenterer sig med navn og afdeling.
  • Du bliver ikke bedt om fuldt CPR-nr., NemID/MitID-koder eller PIN.
  • Besvar roligt spørgsmål, der ikke er følsomme (fx bekræft kontonummer de allerede kender).
  • Få sagsnummer på din henvendelse.
Spoofet opkald
  • Uventet henvendelse om “mistænkelige transaktioner”.
  • Presser på for straks at få koder eller kodeord.
  • Dårlig lyd, baggrundsstøj eller udenlandsk accent, som ikke matcher historien.
  • Afslut samtalen høfligt.
  • Ring selv tilbage til Nordea på 70 33 33 33 eller via Netbank-app’en.
  • Skift adgangskoder og spærr kort, hvis du er kommet til at dele følsomme oplysninger.

Med andre ord: Nummeret tilhører Nordea, men ingen telefon­visning er 100 % garanti. Er du blot den mindste smule i tvivl, så læg på og kontakt banken via de kanaler, du allerede kender. Det er både hurtigt og sikkert.

Formålet med opkaldene

Når du ser 70 33 33 33 blinke på skærmen, er det i langt de fleste tilfælde Nordea, der vil dig noget konkret - ikke et tilfældigt salgsnummer. Overordnet kan formålet med opkaldene inddeles i tre hovedkategorier:

  1. Klassisk kundeservice
    Det mest almindelige er, at banken ringer tilbage i forbindelse med spørgsmål om din konto eller Netbank. Det kan fx være:
    • oprettelse eller ændring af konti og kontoprodukter
    • problemer med NemID/MitID eller midlertidig spærring af Netbank
    • bestilling af nye kort eller pinkode-ændringer
    • hjælp til stående betalinger, overførsler, eller at hæve forbrugsgrænser
  2. Opfølgning efter ventekø eller ønsket genopkald
    Har du prøvet at hænge i røret hos kundeservice, kender du sikkert muligheden for ”Ring mig op”. Det betyder, at systemet gemmer dit nummer og en rådgiver ringer op, når det er din tur. Sådanne “call-backs” kan komme flere timer - eller i spidsbelastede perioder flere dage - efter, at du har lagt røret på. Mange brugere har fejltolket disse senopkald som spam, men det er blot banken, der afslutter din oprindelige henvendelse.
  3. Sikkerheds- og svindeladvarsler
    Nordea har et dedikeret Fraud Prevention-team, som reagerer, når bankens systemer opdager usædvanlige hævninger eller online-køb. Typiske scenarier:
    • flere hurtige transaktioner i udlandet eller i webshops, du ikke normalt bruger
    • forsøg på hævning efter midnat lokaltid
    • gentagne afviste PIN-forsøg i hæveautomat eller terminal
    I sådanne tilfælde kan du blive bedt om at bekræfte, at det er dig, eller give grønt lys til at spærre kortet proaktivt. Banken vil ALDRIG kræve at få hele dit NemID-nøglekort, MitID-koder eller andre følsomme oplysninger pr. telefon - blot din mundtlige bekræftelse på, om transaktionen er legitim.

Kort sagt: Opkaldene har som formål at løse en konkret sag, der allerede er i gang, eller at beskytte dig mod svindel. Dukker der pludselig et spørgsmål op, som virker malplaceret - fx krav om at dele adgangskoder - bør du straks afslutte opkaldet og ringe til Nordea via hovednummeret for at verificere, at du taler med den rigtige person.

Er det spam eller salg?

Når 70 33 33 33 tikker ind på displayet, er den umiddelbare mistanke ofte ”telefonsalg” eller ”spam”. Men gennemgang af de indberetninger, som brugere har delt både hos Trustpilot, WhoCalled og i diverse Facebook-grupper, viser et mere nuanceret billede:

Karakteristik Typisk for 70 33 33 33
Formål Bankservice, fx genopkald efter kø, kort- og kontospørgsmål, advarsel om mistænkelige transaktioner
Kommercielt salg Nej. Der forsøges ikke at sælge forsikringer, lån eller lignende
Spam-frekvens Meget lav - de fleste oplever færre end 1-2 opkald årligt, og kun når de allerede har haft kontakt med Nordea
Spoofing-risiko Middel - enkelte har oplevet phishing-forsøg, hvor svindlere har maskeret sig bag nummeret

Hovedkonklusion

70 33 33 33 er i udgangspunktet ikke spam eller telemarketing. Det er som regel Nordea, der ringer for at:

  1. Gennemføre et lovet genopkald, hvis du tidligere har været i kø.
  2. Bekræfte ændringer på din konto eller svare på en besked, du har sendt via netbank.
  3. Varsle om mistænkelig aktivitet på Visa/Dankort eller Netbank.

Alligevel bør du altid forholde dig kritisk, fordi nummeret kan forfalskes (spoofes). Hvis stemmen i den anden ende beder om NemID/MitID-koder, komplet CPR-nummer eller engangskoder fra din nøgleviser, er der stor sandsynlighed for, at det ikke er Nordea - men en svindler, der udnytter et velkendt kundeservicenummer.

Kort sagt: 70 33 33 33 er normalt et legitimt bankopkald, men brug de samme sikkerhedsbriller, som du ville gøre over for enhver anden uventet henvendelse.

Erfaringer og udfordringer rapporteret af brugere

Mens 70 33 33 33 som udgangspunkt er Nordeas officielle kundeservicenummer, er brugeroplevelserne langt fra ensartede. I diverse fora - fra Trustpilot til telespam-registre - går især tre kritikpunkter igen:

  1. Korte, forvirrende opkald
    Flere kunder fortæller, at telefonen kun ringer én-to gange, eller at der bliver lagt på, så snart de svarer. Det skaber tvivl: Var det banken, der havde travlt, eller et fejlkald - eller måske et spoofet opkald fra svindlere, der tester om nummeret er aktivt?
  2. Meget lange ventetider
    Selv når man accepterer muligheden for et ”call back”, oplever mange stadig at vente 20-40 minutter - eller slet ikke blive ringet op igen den dag. Det forstærker frustration, især hvis opkaldet drejer sig om mistænkelige transaktioner, hvor tid er en kritisk faktor.
  3. Utilfredshed med genopkald og serviceniveau
    Kunder, som rent faktisk kommer igennem, rapporterer indimellem om mangelfuld information eller behov for at blive stillet videre flere gange, før de når den rette medarbejder. Nogle oplever også, at lovede opfølgende opkald aldrig materialiserer sig.

Samlet set tegner der sig et billede af reelle bankopkald, men med logistiske knaster, der skaber usikkerhed - og dermed øger risikoen for, at kunderne i stedet hopper i, hvis en svindler ringer fra et spoofet ”Nordea-nummer”. En sund portion skepsis og de sikkerhedsråd, vi gennemgår senere i artiklen, er derfor stadig relevant, selv når displayet viser det velkendte 70-nummer.

Sikkerhedsråd: Sådan håndterer du opkaldet

Selv når nummeret 70 33 33 33 vises i displayet, bør du behandle ethvert uventet bankopkald med sund skepsis. Brug nedenstående tjekliste:

  1. Del ingen følsomme oplysninger spontant
    Nordea vil aldrig bede dig om fulde kreditkortnumre, MitID-koder eller NemID-nøgler i telefonen. Hvis opkaldet begynder at kredse om passwords, koder eller overførsel af penge, skal du afbryde samtalen.
  2. Bekræft identiteten ved at ringe retur
    Læg røret på og ring direkte til Nordeas officielle kundeservicenummer, som kan findes på bankens hjemmeside eller bagsiden af dit kort. Hav gerne sags- eller referencenummer klar, hvis du fik et sådant.
  3. Hold øje med dine kontobevægelser
    Log ind i net- eller mobilbanken og tjek seneste transaktioner. Se især efter små testbeløb eller køb fra udenlandske webshops - klassiske tegn på misbrug.
  4. Spær kortet ved den mindste mistanke
    En spærring kan altid ophæves igen, men højest sandsynligt redder den dig fra hævninger, som kan være svære at få refunderet.
  5. Hvis du allerede har delt oplysninger
    • Kontakt straks Nordea og informer dem om, hvad du har videregivet.
    • Spær kort, ændr PIN og skift adgangskoder til net- og mobilbank.
    • Anmeld hændelsen til politiet via politi.dk eller på 114.
Gør Gør ikke
Ring selv op til Nordea for at bekræfte Følg anvisninger om at flytte penge til en “sikker konto”
Brug officielle kontaktoplysninger Klik på links sendt på sms eller mail efter opkaldet
Spær kortet straks ved tegn på misbrug Antag, at nummeret er ægte, fordi det “ser rigtigt ud”

Kort sagt: Stol på din sunde fornuft, verificér altid afsenderen, og reager hurtigt på uregelmæssigheder. Så mindsker du risikoen for at blive næste offer for spoofing eller banksvindel.

Sidste nyt